Druk is goed, toch?
Hey, het gaat goed op je middelgrote praktijk. Alle fysiotherapeuten zijn volgeboekt, de aanvragen komen goed binnen, dus aan die kant geen zorgen. Toch is de toenemende druk niet helemaal zonder gevolgen.
Op de korte termijn wil je wachtlijsten voorkomen (maar vind maar eens een goede fysiotherapeut die direct beschikbaar is).
Je wilt dat de ontvangst en begeleiding van patiënten buiten de behandeling op peil blijft, en je wilt dat dit niet ten koste gaat van je werkende fysiotherapeuten.
Bovenop de toenemende drukte, kamp je misschien ook nog met beperkte bezetting vanwege corona.
Succes slijt aan twee kanten
Veel praktijken werken met beperkte budgetten. Ook als het goed gaat is er weinig ruimte om bijvoorbeeld secretariële ondersteuning op de praktijk aan te nemen.
Bovendien steek je, met onderbezetting in de behandelkamer, die uitgaven liever in een fysiotherapeut.
Het is en blijft, met de praktijkgrootte, niet te verantwoorden om voltijd iemand op het secretariaat te hebben. En laten we wel wezen, die functie kan niet deels ingevuld worden.
Toch knaagt het. Je merkt waarschijnlijk al snel dat je zonder warm welkom voor je patiënten de voor jouw praktijk kenmerkende persoonlijke zorgverlening mist (je wordt een beetje een fabriekje).
Je merkt ook dat je fysiotherapeuten steeds minder zin hebben in dat noodzakelijke interne ‘bijbaantje’.
Prima als het past binnen de agenda, maar nu er zo hard gewerkt wordt, schiet dat er vaak bij in of het wordt halfslachtig gedaan.
Het zijn ook precies de werkjes die, op de lange termijn gaan vreten.
Minder zorg voor je patiënten en je fysiotherapeuten dus.
En zo kan het gebeuren dat een tijdelijke toename in drukte (hopelijk is het blijvend en groeit je praktijk snel verder uit) op lange termijn leidt tot een afnemende patiëntenstroom en een smet op de naam als zorgzame werkgever.
Haal neventaken uit het pakket
Beter vandaag dan morgen. En als dat niet met een vaste, interne, werkplek kan: besteed het uit. De druk moet van de ketel.
Dat kan door (1) meer fysiotherapeuten aan te nemen en (2) door de neventaken uit het pakket te halen.
Dat eerste is vaak een wat langer lopend traject. Dat tweede kun je snel regelen.
Als je de neventaken uitbesteed aan een in jouw vakgebied gespecialiseerde dienst, houd je de service naar je patiënten en ontlast je je fysio’s. Twee vliegen in een klap.
Daarbij kun je met de meeste van dit soort diensten goede afspraken maken over duur en de mogelijkheden om op te zeggen.
Je kunt de drukte nu dus opvangen met een tijdelijk extern secretariaat en dat later weer afbouwen.
Met behoud van jullie kenmerkende zorg voor patiënten en rust voor de fysio’s!