Een fysiotherapie praktijk runnen is topsport
Het runnen van een zorgonderneming vraagt om skills die je niet leert op school of van je ouders. Hoe krijg je bijvoorbeeld voldoende klanten? Wat doe je om ze te behouden? En hoe voorkom je dat je 24/7 met je werk bezig bent op straffe van een burn-out?
Een fysiotherapie praktijk runnen, of die nou klein is of groot, het blijft topsport met alle risico’s die daarbij horen.
Wij stelden een aantal fysiotherapeuten de volgende vraag: hoe hou je als (kleine) zorgondernemer al die bordjes draaiende en kunnen wij van Eefje jou daar misschien bij helpen?
Met deze, en andere prangende vragen bestookten we Erik Kirchhoff, Esther van Son en Elco Zwart. Gepokt en gemazeld in het fysio-vak en inmiddels enkele jaren klant van ons o.m. als het gaat om de werving van nieuwe klanten.
Erik Kirchhoff: Na mijn militaire dienst ben ik bij de 10 bekendste fysiotherapeuten van dat moment langsgegaan. Ik zei: ‘Ik ben Erik. Je hoeft me niet te betalen, maar ik wil leren wat jij kunt.’ Bij negen werd ik direct weggestuurd. Maar bij Richard Smit kon ik terecht.
Hij bleek een geniale fysiotherapeut die heel gul was met zijn kennis. Van hem heb ik heel veel geleerd. Losmaken, lang maken en sterk maken, eigenlijk de kern van de fysiotherapie.
Esther van Son: Voor mij is het 30 jaar geleden, nadat ik zelf onder behandeling was geweest. Ik kwam uit het paramedisch onderwijs en de studie fysiotherapie sloot goed aan. Helaas leidt de opleiding niet op tot ondernemer. Dat vind ik wel een gemis. Het ondernemerschap moet je jezelf leren.
Hierin neemt Eefje een stukje van mijn werk over. Eefje brengt nieuwe patiënten aan die anders niet bij ons terecht zouden zijn komen. Ik denk omdat zij toch net iets handiger zijn met de moderne marketingtools zoals Google en social media.
Elco Zwart: Het vak van fysiotherapeut leer je in de praktijk. Het gaat toch om de klik die je hebt met een patiënt. Naarmate je meer ervaring krijgt in het vak, word je steeds meer een coach. Een adviseur op het gebied van o.m. voeding en beweging.
Ik blijf zelf ook graag fit en dat zou ik iedere fysiotherapeut willen meegeven, blijf fit. Het ondernemerschap is ook gebaseerd op ervaring. Ik merk dat ik nu veel makkelijker dingen delegeer.
Onze samenwerking met Eefje is daarvan een goed voorbeeld. Ook in het ondernemerschap moet je fit blijven.
Wat houdt de samenwerking met Eefje in?
Erik Kirchhoff: Eefje helpt is onderdeel van onze marketing. Vroeger was reclame van mond tot mond. Een tevreden patiënt bracht een andere aan en dat werkt natuurlijk als een tierelier.
Nu is het anders. Mensen zoeken via internet en nemen niet meer hun buurvrouw mee die ook last heeft van een tennisarm. De mensen van Eefje zijn vaak ook getraind als fysiotherapeut en in staat iemand adequaat te woord te staan. Dat neemt de werkdruk weg van onze eigen mensen.
Esther van Son: We zijn zelf best druk met werving, via de sportschool waarmee we samenwerken en via onze website. Ik merk dat de klanten die we via Eefje krijgen net tot een andere doelgroep behoren. Eentje die we zelf niet zo snel bereiken, maar die we wel goed kunnen helpen, natuurlijk.
Het is ook fijn dat ze de planning doen. Ik vind het ondernemen echt heel leuk, kansen zien en grijpen. Door het uitbesteden van een aantal taken, kan ik daar nu meer mee bezig zijn. Ik word daar wel blij van.
Hoe ga je te werk met een nieuwe patiënt?
Erik Kirchhoff: De fysiotherapeut heeft 5 vragen en als je daar duidelijke afspraken over maakt is het voor iedereen helder.
1. Wat heb je?
2. Hoe heb je het gekregen?
3. Hoe los je het op?
4. Wat moet je wel en niet doen?
5. Hoelang gaat het duren?
Als er dan nog een probleem is met een klant vraag ik: ‘mag ik even naar je klacht kijken?’ Dan zegt de klant: ‘wat is je conclusie?’ Dan zeg ik: ‘de conclusie is, dat jij niet goed luistert naar je behandelaar.
De diagnose is goed, het behandelplan is goed. Alleen jij werkt niet mee. Dan komt de aap uit de mouw. Iemand moet 12 uur per dag op zijn benen staan en kan daarom niet herstellen. Kijk, dan moet er creatief naar de een oplossing gezocht worden. Dat maakt dit vak leuk.
Esther van Son: We stellen en diagnose en maken een behandelplan. De patiënt moet zich hieraan committeren. Zonder zijn of haar medewerking wordt de behandeling geen succes.
Daarom moet het plan haalbaar zijn, zowel fysiek als praktisch. Soms doen klanten moeilijk en dan blijkt er iets anders te zijn. Een lastige klant is eigenlijk nooit zomaar lastig.
Elco Zwart: De klik met een patiënt is erg belangrijk. Onze behandeling is ‘evidince based’ en verbetering is meestal snel zichtbaar. We hebben natuurlijk wel de patiënt nodig bij de behandeling. Daarvan moeten we hem of haar overtuigen. Lukt dat niet dan scheiden onze wegen.
Ik zit te lang in dit vak om te zeggen: ‘U vraagt wij draaien.’ Aan de andere kant wil je iemand helpen en een tevreden klant overhouden. We zijn nu bezig om iets meer aan retentie te doen, het vasthouden van klanten. eefje gaat ons daar ook bij helpen.
Hoe kan Eefje jou helpen?
Erik Kirchhoff: Het leuke van Eefje is, dat ze altijd in oplossingen denken. Voor onze nieuwe vestiging gaan we binnenkort wellicht samen een pilot doen met secretariaatsdiensten.
Zij nemen de telefoon op en doen de triage en de planning. Als fysio kun je echt met je vak bezig zijn. Geen gedoe meer met telefoontjes aan de behandeltafel. Dat is voor veel praktijken een uitkomst, denk ik.
Elco Zwart: Eefje is net iets handiger met de marketing via internet dan ikzelf ben. Ze spreken de taal van de fysiotherapeut en zijn professioneel in de omgang met patiënten. Dat schept vertrouwen.
Door onze samenwerking heb en houd ik meer klanten.
Esther van Son: Eefje helpt me beter te ondernemen. Ze brengen klanten aan en nemen een zorg uit handen.
Wellicht wil je ook een creatieve oplossing voor jouw praktijk? We helpen al meer dan 280 praktijken met werving van nieuwe patiënten en secretariaatsdiensten. Bel vrijblijvend met Eefje helpt en maak je onderneming professioneler, flexibeler en winstgevender.