Help! Mijn fysio is een APP

person using silver Android smartphone

Van stappentellen tot mindfulness. Van hartslagmeter tot personal trainer. Lekker zelf aan de slag met big data. Het is efficiënt, je hoeft met niemand te praten en kunt toch lekker aan jezelf werken. Heel fijn.

Fysiotherapie en de kracht van menselijke verbinding

Totdat er echt iets mis is, iets waar je je zorgen over maakt. Je hebt pijn in je knie die maar niet weg gaat, je schouders zitten helemaal vast of je kunt niet slapen van de pijn in je onderrug. Dán wil je liefst zo snel mogelijk een deskundige fysiotherapeut spreken. Je wilt dat iemand oprecht geïnteresseerd naar je luistert, meteen even tijd heeft en liefst vandaag nog ruimte voor je maakt.

Als je bezorgd bent, wil je geen app

Op zo’n moment ervaar je de beperkingen van digitale oplossingen en kom je er achter dat veel zorgverleners jou óók liever digitaal “afhandelen”. Je bent urenlang op internet op zoek met je vraag. Je verdwaalt in online tests, formulieren en forums. En als je dan uiteindelijk het juiste telefoonnummer vindt moet je een voicemail inspreken en maar hopen dat je teruggebeld wordt…

Verscholen achter digitale muren

Je komt er tijdens zo’n zoektocht achter hoe uniek jouw vraag is —en de steun die je zoekt. Je hebt een verhaal, je maakt je zorgen, je wilt specifieke dingen weten. Daar komt nog bij dat je geen zin hebt in gedoe. Je wilt dat het makkelijk gaat; vriendelijk, snel, zorgvuldig en professioneel.

De ervaring leert dat patiënten die op zoek zijn naar een behandelaar snel afhaken als het contact niet vloeiend verloopt. Ik kan me dat goed voorstellen. Je hebt al pijn en je maakt je al zorgen. Als je daarbovenop ook nog na moet denken over het contact met een behandelaar… dan haak je dus af, daar heb je gewoon geen zin in.

Het gemakprincipe

Fysiotherapiepraktijken presteren beter als ze moeiteloos bereikbaar zijn. Als het secretariaat verstand van zaken heeft en de kunst van het aandachtig luisteren verstaat. Als de patiënt het gevoel krijgt direct geholpen te worden, dan voelt een patiënt zich begrepen. Als direct daarna —en dat is gewoon netjes— de afspraak ook nog keurig bevestigt wordt, dan weet een patiënt, nog voordat hij in de praktijk is geweest, dat hij in goede handen is.

De oer-behoefte aan menselijk contact

Vriendelijk en deskundig. Gemakkelijk en duidelijk. Iemand die pijn heeft, zich zorgen maakt of vragen heeft over zijn eigen gezondheid, wil contact. Van mens tot mens. Op verhaal komen. Gehoord worden. Begrepen. Het is een kwestie van gezond ondernemerschap om dat goed op orde te hebben.

Scroll naar boven