Kortlopende behandeling: sluit je dossiers goed af!

person writing on white notebook

We halen vaak de laatste sessie niet

Elke fysiotherapeut weet dit en bijna niemand doet er wat mee: een kortlopende behandeling heeft meestal een veel te open einde.
De patiënt heeft een acute klacht die met een paar behandelingen en een goed oefenprogramma verholpen kan zijn.
Na een aantal sessies gaat het eigenlijk al heel goed en, ja hoor daar gebeurt het, de patiënt meldt zich af voor de een-na-laatste sessie. De afspraak wordt verzet, uitgesteld en uiteindelijk afgedaan. De patiënt gaat weer verder en de fysiotherapeut ook.
Al klaar, dat was dat, op naar de volgende werving.

Slecht voor de patiënt

Dat is ten eerste slecht voor de patiënt. We weten dat in een goede afronding de preventie voor toekomstig letsel zit.
Het niet of laks afmaken van de behandeling kan herhaling in de hand werken en andere klachten veroorzaken. Met respect voor de beslissing van de patiënt is het een kwestie van goede zorgverlening om na een periode even te kijken hoe het gaat.

Slecht voor de fysiotherapeut

Ten tweede is het slecht voor jou en de praktijk.
De kans dat de klacht terugkomt is groter, de patiënt zal dat verbinden aan de behandeling die je gaf en zijn of haar conclusies trekken. Daarbij laat je een kans liggen om je patiënt te behouden en je zorgverlening uit te breiden.
Met een sympathieke check-in laat je betrokkenheid zien, je bent weer top-of-mind en je kunt direct werk maken van sluimerende klachten en nazorg.

Het werk dat je hierin steekt is waardevoller dan de tijd die je steekt in de werving van nieuwe patiënten. Zeker als je dit soort werk kunt uitbesteden aan een dienst als de onze.

Patiënten over de drempel helpen

Eye-opener: de drempel kan nóg lager

Fysiotherapeuten zijn makkelijke, sympathieke en benaderbare mensen.
Praktijken zijn zo mogelijk nog vriendelijker en prettiger in de omgang. Daar hoeft niemand moeite voor te doen, zo zijn we gewoon. Maar daardoor vergeten praktijken wel eens dat het desondanks voor een patiënt een heel ding kan zijn om contact op te nemen.
Dat is zonde want als je langer met een klacht blijft rondlopen kan de uiteindelijke behandeling langer duren en de klacht kan er zelfs erger van worden.

Heel makkelijk: laat van je horen

Er zijn patiënten met chronische klachten die na een eerste succesvolle behandeling niet meer van zich laten horen.
Patiënten waarvan je weet dat de klacht niet voorbij is en eigenlijk voortdurende aandacht nodig heeft.

Een deel van die patiënten kiest er bewust voor om de behandeling al dan niet tijdelijk stop te zetten.
Een deel stelt het uit en laat het op zijn beloop omdat ze om welke reden dan ook tegenop ziet.
Mensen die een steuntje kunnen gebruiken. Die graag weer eens komen, maar zich niet tot het maken van een afspraak kunnen zetten.

Die mensen wil je helpen. Met een vriendelijk telefoontje als check-in is een afspraak als ze dat willen en nodig vinden zo gemaakt. 

Scroll naar boven