Verstop je niet langer kom uit die behandelkamer

man in grey dress shirt

Hebben fysiotherapeuten weinig lastige patiënten?

Onder fysiotherapeuten is er weinig aandacht voor lastige patiënten. Dat kan komen omdat de beroepsgroep het collectief niet wil weten, maar het kan ook dat het binnen de fysiotherapie wel meevalt met patiënten die lastig zijn.

Anders gezegd: misschien zijn fysiotherapeuten juist heel goed in samenwerken, verwachtingen managen en uitleggen wat de klacht betekent.

De waarde van beleving in het herstelproces

Als fysiotherapeut heb je verrassend weinig helemaal zélf in de hand.

Bij de diagnose wil je tot een objectief oordeel van de situatie komen. Dat doe je met lichamelijk onderzoek, eventueel aangevuld met ander onderzoek zoals een echografie.
Toch zullen de meeste fysiotherapeuten ook hier vertellen hoe waardevol het verhaal van de patiënt is. Naast een objectief oordeel van de klacht en de ernst ervan, is de klacht ook een beleving is. Wat de klacht voor je patiënt betekent, speelt een hele belangrijke rol.
Bij hands-on begeleiding ben je misschien nog het meest ‘in the lead’. De patiënt koppelt terug en laat in houding en beweging zien wat de resultaten zijn. De rest van de behandeling, hands-off, ben je min of meer overgeleverd aan de relatie die je met de patiënt weet op te bouwen.
Je patiënt is het medicijn. En jij moet uitvinden hoe dat medicijn eigenlijk werkt. Zonder te overpsychologiseren, moet je begrijpen hoe iemand in elkaar zit. Omdat het overgrote deel van de behandeling buiten de deur plaatsvindt, moet je het enthousiasme, de duidelijkheid, en de inhoudelijke overtuigingskracht hebben om het medicijn te laten werken.

Afhankelijkheid maakt samenwerken noodzakelijk

Anders dan in andere takken van de zorg, ben je afhankelijk van wat je patiënt doet. Je moet goed kunnen samenwerken, je in een ander verplaatsen en je patiënt motiveren. Al je patiënten zijn lastige patiënten, want iedereen werkt anders. Bij de een moet je alle zeilen bijzetten om ervoor te zorgen dat er niet gesport wordt en bij de ander mag je blij zijn als de rekoefeningen een keer gedaan zijn.

Fysiotherapeuten zijn erg bedreven in contact leggen. Sociaal makkelijk, drempelverlagend, open, sympathiek en veelzijdig. In de behandelkamer. Daarbuiten… oh boy.

Kom uit die behandelkamer!

Veel fysiotherapeuten zijn geweldig terughoudend in het contact buiten de behandelkamer. Natuurlijk kan er bij nood gebeld worden, of een mailtje worden gestuurd. Maar… liever niet. En de fysiotherapeut zal al helemaal niet zélf contact zoeken.

Dat is vreemd, want je weet heel goed dat iedereen anders is en dat sommige mensen graag een steuntje in de rug krijgen, een extra motivatie, trianingstip of handige manier om even te checken of ze het wel goed doen.
Zo veelzijdig als fysiotherapeuten in de behandelkamer zijn, zo rigide zijn ze daarbuiten. Dubbel vreemd omdat elke fysio het zal beamen: daarbuiten gebeurt de echte genezing. En daar ben je dan alleen bij als het hoge nood is?

Het kan allemaal makkelijk. Met sms, WhatsApp, e-mail en andere handige planners en trackers kunnen fysiotherapeuten en praktijken veel meer betrokkenheid tonen op het moment dat het er echt toe doet.
In het dagelijkse leven, met een slimme tip, een kort telefoontje om te checken waar iemand tegen aan loopt… waarom doen nog zo weinig praktijk dat?

Investeren in de klik

Investeren in de klik is het beste dat je als fysiotherapeut of praktijk kunt doen. Niet alleen in de behandelkamer, maar ook daarbuiten. En eigenlijk al voordat je patiënt binnen is. Iemand opvangen, begeleiden en van tijd tot tijd checken hoe het gaat. Daar zouden we meer tijd en aandacht aan moeten geven.

Scroll naar boven