Waarom is mijn praktijk (niet) succesvol?
Waarom kan de ene praktijk de vraag bijna niet aan en heeft de andere elke maand weer moeite om rond te komen? Hoe kan dat?
Natuurlijk doet de kwaliteit van de behandelaar ertoe. Maar we kunnen met het huidige niveau van de opleidingen en aanvullende cursussen in Nederland rustig zeggen dat de kwaliteit van de therapeut nooit een rol zou mogen spelen in het succes van de praktijk.
Locatie speelt een rol. Parkeergelegenheid. De inrichting van de praktijk, de apparatuur, de behandelmethodieken, de kwaliteitsbeoordeling, de marketing. Het heeft allemaal invloed.
Dé echte game-changer echter is communicatie!
1. Zorg dat je gevonden wordt
Het is 2021. Veel praktijken zijn volkomen onvindbaar online of op je mobieltje. Bijna alle patiënten ‘Googlen’ even. Zelfs als ze een doorverwijzing van de huisarts hebben met een aanbevolen fysiotherapeut. Het is geruststellend als de website op orde is, leesbaar op je smartphone, volledig up-to-date en snel laadt.
Dat Googlen levert een aantal top-hits op die bijna 100% van de aandacht krijgen. Zorg dat je daar staat.
2. Zorg dat je contact maakt
Succesvolle praktijken zoeken de verbinding met hun patiënten. Niet alleen in de behandelkamer, maar vanaf de eerste klik online. De teksten zijn uitnodigend en laten zien dat de praktijk begrijpt wat de patiënt bezighoudt.
De beste fysiopraktijken blijven op hun website heel dicht bij de leefwereld van de patiënt. Geen opschepperij dus. Geen moeilijke woorden of uitleg die alleen iemand die ervoor gestudeerd heeft begrijpt.
De website is levendig, uitnodigend, verplaatst zich in de patiënt en heeft iets te bieden.
3. Zorg dat je bereikbaar bent
Nogal wiedes. Ja, dat zou je denken. Probeer maar eens een praktijk aan de lijn te krijgen. In bijna de helft van de gevallen krijg je het idee dat je niet echt welkom bent als patiënt. En als je iemand aan de lijn krijgt, is diegene vaak gehaast en wil het gesprek liefst zo kort mogelijk houden.
Waarschijnlijk kun je je (nog) geen secretariaat veroorloven. Je doet het allemaal zelf, of samen in een kantoorpand. Da’s zonde, want degene die de telefoon opneemt, is de sleutel naar een nieuwe klant OF… een gemiste kans.
Dat is niet zomaar iemand: succesvolle praktijken hebben een warme en betrokken medewerker aan de telefoon die écht even de tijd heeft.
4. Zorg dat je van deze tijd bent
En wees daar waar je patiënten zijn. Dat is in Social Media, de zoekmachines en bij de online publishers. Het is een kleine moeite om korte verhaaltjes en wetenswaardigheden uit de praktijk te delen. Het helpt enorm. De praktijk wordt menselijker, de drempel is lager en toekomstige patiënten hebben het gevoel te kunnen zien wat er écht gebeurt.
5. Gedraag je als een online service
Online dienstverleners blinken uit in het persoonlijk maken van de dienst. Ken je patiënten. Ook aan de voordeur. Ook online. Het betekent dat je geen wachtlijsten hebt, dat de agenda flexibel is en dat je op alle fronten meedenkt. Van huisbezoek tot polis-check: de praktijk denkt vanuit de patiëntbeleving en probeert elke vraag te beantwoorden nog voor deze gesteld is.
Ja maar wacht eens, moet ik dat er óók nog bij doen?
De meeste fysiotherapeuten hebben het al druk genoeg. Je wilt je vak goed uitoefenen, je niveau op peil houden en eigenlijk inhoudelijk verdiepen, ontwikkelen of specialiseren. Dan moet je nog een steeds groter wordende berg administratie bijhouden. En dan zou je daarbovenop ook nog eens altijd bereikbaar moeten zijn, direct op e-mails reageren en WhatsAppen met je patiënten? Te veel. Veel te veel.
De meeste fysiotherapeuten gaan met de hakken in het zand. Ze willen niet. Ze gaan het niet doen. De overtuiging dat goed werk, goede contacten en uitstekende prestaties in de behandeling genoeg zou zijn is hardnekkig. Maar het is niet voor niets dat de verschillen zo groot zijn. Veel fysio’s zijn geweldig in communicatie in de behandelkamer; daarbuiten: slordig, onduidelijk en onbereikbaar. Voorstelbaar, begrijpelijk en heel logisch, maar funest voor de ontwikkeling van de praktijk en daarmee ook van de fysiotherapeut zelf.